יום שלישי, 29 באפריל 2014

הקרב על המים - רשמי סיור

ביום רביעי, כד' אדר ב' (26.3.14) יצאנו לסיור בצפון בעקבות "המלחמה על המים" שהחלה ב1951, כדי להנציח את הנופלים במערכה בתל מוטילה, הסמוך למושב אלמגור, שרובם היו עולים חדשים וניצולי שואה שמסרו את נפשם למען מדינת ישראל (שהוקמה כ3 שנים קודם לכן) וללמוד את סיפור הקרב בתל מוטילה ואלמגור מידי מוטק'ה אורן שהיה סגן מ"פ באותו הקרב.
לסיור הצטרפו שרה אבו יצחק ואהרן לביא, שאחיהם יעקב לביא נפל בקרב בתל מוטילה, ואבשלום שחר שהדריך אותנו.


הקרב המכונה "המלחמה על המים" שהחל ב1951, הוא כינוי למס' מאבקים שהתרחשו בין ישראל לבין המדינות השכנות לה, ובעיקרן סוריה, שניסתה להטות את מקורות הירדן בתעלה הנמצאת מזרחית לכינרת. הלוחמים שגויסו לצה"ל באותה העת נלחמו בעקשנות, באומץ רב ובמסירות נפש על מנת למנוע מהסורים לבצע את תכניתם וכדי להגן על מקורות המים של מדינת ישראל הצעירה. בקרב שהיה בתל מוטילה היו טעויות פיקוד רבות (שהיו כתוצאה מכך שרוב הלוחמים היו עולים חדשים שלא ידעו את אותן השפות כי הם עלו ממקומות שונים) שגרמו לירי כוחותינו על כוחותינו, ולכן אנשים רבים מתביישים ב"כישלון" הקרב הזה ונוצר מצב שקרב זה נשכח מרוב העם. שרה אבו-יצחק (מעמותת המשפחות השכולות) ואהרן לביא (שאחיהם נפל בקרב) דאגו להקמת יד זיכרון לנופלים. אכן היו טעויות רבות בקרב זה, אך הוא אינו כישלון, אלא הצלחה! יש לראות תוצאות קרב זה כניצחון של מדינת ישראל!
בסוף הקרב, כוחות סוריה נסוגו ומקורות המים שעליהם נלחמו הכוחות בקרב זה- נשארו בידי מדינת ישראל, בזכות הלוחמים האמיצים שהשתתפו בקרב.
לאחר הסיור בתל מוטילה, נסענו לתל א-סאקי שבו נערך קרב במלחמת יום הכיפורים (1973). סיירנו ליד מוצב 116 (היחיד שלא נפל במלחמה) והצבאות שנלחמו זה מול זה בקרב היו כוחות חי"ר וחיל השריון של צה"ל מול צבא סוריה. קרב זה התנהל סביב ניסיון צבא סוריה לפרוץ לרמת מגשימים ודרום הגולן בקרב זה נפלו 17 לוחמי צה"ל.
שמענו מהמדריך חלק מסיפור הקרב: תוך כדי המלחמה נע גדוד 288 באזור ובראש הטנק המוביל עמד בצריח סגן חיליק ויינשטיין. הגדוד קיבל פקודה להמשיך לנוע ולא לעצור. חיליק הבחין בשני טנקים נטושים צמוד לשביל העלייה. חיליק הורה לחיילי הגדוד להגיע לטנקים ולקחת משם את המקלעים והתחמושת. חיליק הבחין בקובית בטון בראש התל. הוא אמר לחייליו שהוא עולה למעלה לראות האם יש שם מישהו. הוא לא ידע שבבונקר היו חיילים. כשהגיע לבונקר הוא צעק האם יש שם חיילים. בינתיים בבונקר החיילים היו צריכים לסדר את הרימונים, ומכיוון שלאחד מהחיילים לא הייתה אפשרות לסדר את הרימון שלו, הוא לקח סיכה והצליח לסדר את הרימון. להפתעתו של חיליק יצא מתוך הבונקר חיל שבידו רימון והוא ענה לחיליק שיש חיילים בבונקר. כעבור זמן קצר הגיע צוות שטיפל בפצועים. 
במהלך הסיור בתל א-סאקי שמענו את קולות הירי שהגיעו מכיוון סוריה.
לאחר הסיור בתל א-סאקי פגשנו את חיילי חטיבה 188 שבאותו יום השתתפו במרוץ לזכר הנופלים של החטיבה במלחמת יום הכיפורים.
לקראת סוף היום, נסענו לאתר של חברת מקורות ושם ראינו את המוביל הארצי, סיירנו במפעל הסינון המרכזי של החברה ושמענו על הקמת החברה ופעילותה כיום.
הסיורים היו מעניינים מאוד, חווינו חוויות מרגשות, ועכשיו נוכל "להעביר הלאה" את מה שלמדנו.

סיכמה: ליאת ש.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה